Linkbuilding uitgelegd – De bijna complete linkgids

Linkbuilding gids - tips voor backlinksEr is een hoop veranderd in linkbuilding in de afgelopen jaren – linkruil is voorbij, reclame banners draaien niet langer enkel om verkeer krijgen en links kopen is gevaarlijker dan ooit tevoren.

Vanwege de genoemde veranderingen en een hoop andere, houden “link bouwers” er niet van hun geheimen tot link bronnen weg te geven.

Zelfs al zijn deze vrijwel hetzelfde voor de meeste adviesbureaus.

Het merendeel van het advies in deze post is waarschijnlijk beschikbaar van een hoop bronnen zoals o.a. Seomoz, maar het leek me een goed idee om alles samen te brengen in een enkel overzicht.

Je linkbuilding strategie opmaken

Voordat je links naar een website plaatst is het belangrijk om jezelf een aantal vragen te stellen zoals:

  • Wat soort links heb je nodig?
  • Heb je nofollow en merknaam links nodig?
  • Heb je een breed genoeg aanbod aan anchor text varianten en landingspagina’s?

Helaas is iedere strategie anders en kunnen mensen deze vragen niet voor je beantwoorden, maar hopelijk kan je de volgende informatie gebruiken om de vragen te beantwoorden.

Link positie

Zo hecht Google waarde aan de plaats die een link heeft op een website. Links in content geven de meeste waarde door en links in de footer het minst. Ondanks dat een goed link profiel gebruik maakt van ieder link type, aangezien het er op uit gaan om enkel links in content te verkrijgen een duidelijk teken zou zijn van een onnatuurlijk link profiel. Controleer hier of jouw linkprofiel er natuurlijk uit ziet.

Nofollow & follow links

Een hoop mensen proberen follow links te krijgen, maar door dit te doen brengen ze hun linkprofiel meer schade toe dan dat het waarde toevoegt. Iedere website hoort een uitgebalanceerde hoeveelheid nofollow links te hebben – er zijn gevallen bekend van websites met een minimaal aantal nofollow links die lager in de zoekresultaten stonden dan anderen die een normaal aantal hadden.

Merknaam links

Domein autoriteit en vertrouwen in een domein vormen een groot deel van het algoritme dat de zoekresultaten bepaald. Ondanks dat er vele factoren zijn die deze waardes bepalen, is het een goed teken om een aanzienlijk aantal links met de merknaam van de website te hebben. Sommige mensen maken de fout om enkel links met de merknaam naar de homepage te plaatsen, terwijl er in feit meer waarde zit in het plaatse van links naar verschillende landingspagina’s op je website.

Anchor text en verdeling van landings pagina’s

Wanneer je bezig bent met een campagne om links te verkrijgen, is het belangrijk om aan een breed aantal landingspagina’s te werken, met een variatie in de anchor text voor iedere landingspagina. Weinig anchor text en landingspagina varianten kunnen de balans van een website verstoren en hierdoor een negatieve invloed hebben op de lange termijn.

Relevante content

Sinds de Google May Day update lijkt relevantie een grotere rol te zijn gaan spelen in de plaatsing in de zoekresultaten. Ondanks dat de tijd van “volstoppen met keywords” voorbij is, is er nog steeds de noodzaak om keywords aan te brengen in je content, header tags, URI structuur en title tags. Content is wellicht niet het belangrijkst maar is één van de sleutels tot een succesvolle linkbuilding campagne.

Links vinden

Wanneer je eenmaal je linkbuilding strategie hebt bepaald, is de volgende stap om toepasselijke website te vinden om links van te krijgen. Er zijn vele technieken beschikbaar om dit te doen. Sommige op basis van tools en sommige op basis van handmatige zoekopdrachten.

Linkbuilding tools

Als je gepland hebt om linkbuilding tools te gebruiken, dan is de kans groot dat je naar links van concurrerende websites gaat kijken. Dit is één van de beste manieren om je linkbuilding campagne te beginnen en kan leiden tot goede resultaten. Enkele van de beste tools om dit te doen zijn:

Open Site Explorer (Gratis / SEOmoz Pro leden)

Competitive Link Research Tool (Enkel SEOmoz Pro leden)

Majestic SEO (Betaald)

SEO Quake Plugin (Gratis)

Handmatige zoekopdrachten

Het wordt gezegd dat het niet de links van je concurrentie zijn die je een voorsprong geven, maar de links die je concurrentie niet heeft. om deze te vinden, zul je link mogelijkheden moeten zoeken met behulp van handmatige zoekopdrachten – de beste manier om dit te doen is met behulp van geavanceerde zoek operators.

Geavanceerde zoek operators zijn niet zo ingewikkeld als ze klinken maar wanneer ze juist gebruikt worden kunnen ze een uitstekende groep zoekresultaten opleveren. Een introductie tot geavanceerde zoekoperators vind je hier en een korte introductie kan ook hier gevonden worden.

Eigenlijk ben je dus op zoek naar sites om van te linken, maar exclusief degene die veel de resultaten domineren en waar veel van de links van concurrenten vandaan komen. Om dit bijvoorbeeld voor het thema “Amsterdam” te doen, kun je onderstaande zoekopdracht gebruiken.

amsterdam -site:wikipedia.org -site:blogspot.com -site:wordpress.com -site:nu.nl -site:iamsterdam.com -site:amsterdam.nl -“startpagina” -“voeg link toe” -“plaats link” -“adverteren”

Afhankelijk van de niche die je dus probeert te benaderen, kan je naar hartewens sites en termen uitsluiten van de resultaten.

Links aanmelden bij startpagina’s en directories

Aanmelden bij startpagina’s moet wel de meest saaie en herhaling veroorzakende bezigheid zijn, maar jammer genoeg is het een belangrijk onderdeel van welke linkbuilding campagne dan ook. Deze links bepalen de aantallen voor wat betreft de merknaam links. Dien een verzoek in bij de juiste startpagina’s en directories en ze zullen je domein autoriteit verbeteren.

Blog en forum commentaar

Commentaar plaatsen op blogs en forums wordt gezien als spam vanwege de vele mensen die gebruik maken van onbeschermde blogs en forums. Als dit onderdeel vormt van je strategie, is het belangrijk dat dit gericht en met mate gedaan wordt.

De beste manier om dit soort linkbuilding te doen is door Google’s Blog search te gebruiken om de meest recente artikelen te vinden binnen je nich en dan een oprechte opmerking te plaatsen over de inhoud van het artikel en dan het ‘Naam’ veld te gebruiken om je merknaam te plaatsen. Dit is het best om meer nofollow links naar je website te krijgen.

Bloggen als gast

Bloggen als gast bij een bestaande blog is een uitstekende manier om blogs binnen je niche te vinden, maar in plaats van aan te bieden om een artikel voor ze te schrijven, waarom niet enkele pagina’s (pagina’s aangezien deze vanaf de hoofd navigatie gelinkt zijn)? Uiteidelijk willen deze mensen content en in staat zijn om vanaf meerdere pagina’s te linken scheelt niet alleen tijd maar kan er ook toe leiden dat deze door Google als betrouwbaarder worden beschouwd. Denk er wel aan ook naar andere websites met autoriteit te linken.

Widgets en themas ontwerpen

Veel aandacht wordt er gegeven aan het creëren van “door gebruikers gegenereerde links”, wat zeker werkt, maar wanneer je een widget bouwt moet deze uniek zijn en het waard zijn om te hebben. Dit geldt dus niet voor iedere niche.

Een andere manier om het aantal “door gebruikers gegenereerde links” te vergroten is door een WordPress thema te maken, maar het kan prima leiden tot het genereren van 1000-den(!) links. Als je deze richting op zit te denken is de handigste manier om het te promoten via je maandelijkse nieuwsbrief in een klein sectie er van. Denk er ook aan om het thema in te dienen bij grote thema sites.

Link naar ons pagina’s

Links naar ons pagina’s zijn niet alleen super om het aantal “door gebruikers gegenereerde links” te vergroten, maar ook om andere linkbuilding activiteiten te verbergen. Zo kan je dus een pagina hebben waarop alle merknamen binnen je campagne staan en waar gebruikers verschillende soorten links vandaan kunnen halen (banners, text links etc.).

Wedstrijden

Als je wedstrijden inzet kan je bloggers benaderen en ze vriendelijk vragen om er over te bloggen. Ondanks dat hierdoor de gerichte anchor text moeilijker te garanderen is, helpt het om het aantal generieke keywords die naar je domein linken te vergroten.

Webmasters benaderen

Om webmasters te benaderen is één van de moeilijkste dingen om te doen – ongeveer elke email die je stuurt moet gepersonaliseerd zijn en in sommige gevallen is het zelfs nodig om eerst via sociale media contact te maken voordat een email überhaupt verstuurd kan worden.

Wanneer je een email aan een webmaster stuurt, bedenk dat ze een echt iemand zijn net als jij. Stel jezelf dus enkele vragen zoals:

  • Als je een webmaster zou zijn, wat zou jou er van overtuigen om een link te plaatsen?
  • Zie je liever eerst dat je een informele band hebt met iemand voordat je een link verzoek plaatst?
  • Geef je de voorkeur aan een email vanuit het perspectief van iemand die bezig is het zoekmachine optimalisatie of is het beter om het simpel te houden en te zeggen waar je voor mailt?

Voortgang meten

Het meten van de voortgang van je linkbuilding campagne is iets dat gedaan dient te worden. Er zijn verscheiden manieren om het te doen, zoals met o.a. Webmaster hulpprogramma’s en Open Site Explorer.

Ook is het aan te raden om in kaart te brengen wat o.a. de waarde van iedere link is. Dus hoeveel links heeft die pagina zelf en wat is de Pagerank van een pagina. Mocht je linkbuilding in opdracht voor een klant doen is het zo helder wat je rapporteert.

Conclusie

Ondanks dat linkbuilding een lastige activiteit is, geven de juiste voorbereiding en het meten van vooruitgang je een helder idee van waar nog mogelijkheden zijn en welke routes je in de toekomst niet meer hoeft te bewandelen. Onthou wel dat iedere campagne anders is, zelfs binnen dezelfde niche aangezien iedere website een eigen structuur heeft en een andere historie.

Nog meer linkbuilding tips? Deel ze in de reacties!

This content was re-published with permission. SEOmoz is not affiliated with this site. The original post was Link Building 101 – The Almost Complete Link Guide.

One Reply to “Linkbuilding uitgelegd – De bijna complete linkgids”

  1. De Linkbuilder 03/24/2012 at 22:00

    Tuurlijk blijft het lastig, maar als het makkelijk was zou iedereen het doen en zou Google geen goede zoekmachine zijn… 😉 De taktieken die je hier bespreekt zijn in ieder geval een goede tip voor iedereen die zijn website hoger in Google wil laten komen!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


vijf × 8 =