Sparktoro review: doelgroep analyse in een handomdraai

Dit is een iets ander soort post dan ik normaal schrijf. In plaats van dat ik in een probleem duik waar ik de oplossing voor deel, heb ik tijd doorgebracht met het verkennen van de mogelijkheden van een interessante nieuwe tool genaamd Sparktoro. Om dit te doen, is me tijdelijk gratis toegang verleend (yeah!).

Het idee achter Sparktoro is dat het makkelijk zou moeten zijn om effectief je doelgroep online te identificeren. Wat het op het moment eigenlijk niet is, met Google en Facebook die een sleutelpositie innemen in vrijwel iedere klantreis en de data (grotendeels) voor zichzelf houden.

De propositie van Sparktoro is dat ook jij nu de online bronnen kan vinden die jouw doelgroep beïnvloeden, om zo echt de interactie met ze op te zoeken. Je snapt waarom ik daar in geïnteresseerd zou zijn!

Hoe effectief mijn toekomstige online klanten te targeten

Persoonlijk leer ik het best van voorbeelden. Dus in plaats van de features van Sparktoro op te sommen, heb ik een fictieve user story gevolgd.

Gebruik makend van de agile benadering heb ik de user story gedefinieerd als “Als een online marketeer voor Sparktoro, wil ik weten wie en waar mijn potentiële klanten zijn zodat ik ze effectief online kan targeten.”

Acceptatiecriteria:

  • Weten wie en waar de influencers zijn in mijn veld
  • Weten welke websites te benaderen voor campagnes en gastblogs
  • Weten in welke onderwerpen mijn potentiële klanten geïnteresseerd zijn

Nu ik er over nadenk, vraag ik me af of de oprichters van Sparktoro gebruik hebben gemaakt van hun eigen tool om te bepalen of ze mensen om reviews moesten vragen op LinkedIn. In plaats van op, bijvoorbeeld, Twitter. Never mind voor nu.

Zoektermen onderzoek

Terug naar de user story. Aangezien Sparktoro is gebouwd om te begrijpen waar je online publiek uithangt en hoe ze het beste te bereiken, ben ik begonnen met een zoektermen onderzoek en het verkennen van hastags in Google Trends, Answerthepublic en op Twitter and LinkedIn. Beiden in het Engels aangezien de tool op het moment enkel Engelstalige data ondersteunt.

Een leuke aanvulling op Sparktoro zou dan ook zijn om alternatieve termen en hashtags te suggereren. Zodat ik deze stap in z’n geheel over zou kunnen slaan.

Where is my target audience Audience analysis Social media research Social media funnel
How to target my audience Influencer discovery Social media audience targeting YouTube video marketing
Online target audience Social influencers Social media audience

Voor nu lijkt audience analysis, kortom doelgroepanalyse, het hoogste zoekvolume te hebben binnen het thema, met sociallistening een enigszins gerelateerde hashtag.

Doelgroep vergelijking

Ik zeg enigszins aangezien dit gelijk is waar Sparktoro om de hoek komt kijken.

Door een doelgroep vergelijking te doen. Van mensen die de woorden audience analysis in posts gebruiken en mensen die de hashtag sociallistening gebruiken. Dit vertoont op z’n minst enige overlap.

Doelgroepanalyse met Audience intelligence

Dit is waar de kracht van Sparktoro echt zichtbaar wordt. Waar het op neer komt is dat ik online persona’s valideer op basis van de onderwerpen die mensen bespreken, de hashtags die ze gebruiken, mensen die ze volgen en websites die ze bezoeken. Dus de mensen die het over [x] hebben, volgen deze accounts en bezoeken deze websites etc.

Om je een idee te geven van het potentiële aantal inzichten, zie hieronder de vele combinaties die Sparktoro ondersteunt (in de, toegegeven, primitieve visualisatie).

Potentiële inzichten gevisualiseerd

Online persona’s valideren met de druk op een knop zou een welkome afwisseling moeten zijn voor vrijwel iedere marketing professional!

Social inzichten

Analyse van social media profielen

Beginnend met de zoekterm audience analysis, wordt het snel duidelijk hoe krachtig Sparktoro is. 20.574 bronnen gevonden die het er regelmatig over hebben!

En beter nog, de social media profielen die door deze bronnen gevolgd worden (op o.a. Twitter, Facebook, Instagram, YouTube, LinkedIn en zelfs Github). Door de profielen te selecteren waar ik het meest in geïnteresseerd ben, voeg ik ze toe aan een lijst om later op terug komen.

De social media profielen zijn standaard gesorteerd op basis van het % van de doelgroep dat een specifiek profiel volgt. Wat de perceptie op volgers verandert aangezien het duidelijk wordt dat het niet de profielen zijn met de meeste volgers die het meest belangrijk zijn.

Social media profiel data overzicht

Door te klikken op één van de resultaten krijg ik een gedetailleerd overzicht van het profiel. Van websites die door hun volgers bezocht worden tot hun totale bereik over verschillende platformen en andere accounts die door hun volgers gevolgd worden.

Wat me in staat stelt om alle mogelijke manier te evalueren waarop dit profiel binnen mijn geplande marketing activiteiten past.

Populaire websites

Direct wordt het uit de lijst aan websites duidelijk dat er een gelijkenis is met de social media profielen, wat logisch is. Ook geeft het me een helder idee van de websites waar een gastblog van waarde zou zijn.

Één ding om in gedachten te houden bij de websites in de resultaten, is dat populaire websites zoals de NYtimes, Medium en LinkedIn er uitgefilterd zijn. Ondanks dat ik begrijp waarom, was het wel een verrassing dat dit past zichtbaar werd bij het gebruik van de filters.

Website filters Sparktoro

Over de filters gesproken, deze verschillen per resultatenlijst. Dus zorg ervoor dat je alle mogelijk manieren verkent waarop je de resultaten kunt verfijnen. Van het aantal volgers van YouTube accounts tot wanneer een Podcast het laatst geüpdate werd.

Populaire podcasts

Populaire podcasts voor een doelgroep

Als een SEO en CRO specialist, moet ik toegeven dat ik podcasts voor het overgrote deel van mijn carrière vrijwel genegeerd heb. Wat dit overzicht van podcasts, waar mijn doelgroep naar luistert, des te interessanter maakt!

Beseffend dat er vele manieren zijn waarop deze een product aan hun luisteraars kunnen pitchen, gaan degene met de meest recente updates zeker op de lijst.

Populaire YouTube kanalen

Net als met Podcasts, moet ik helaas ook toegeven dat ik YouTube voornamelijk heb gebruikt om tutorials op te zoeken of keer op keer op keer mijn Favorieten te beluisteren.

Zeker voor de user story om mijn toekomstige online klanten van Sparktoro effectief te targeten, heb ik een aantal kanalen aan de lijst toegevoegd.

Doelgroep inzichten

Van content ideeën tot hashtags om te gebruiken, het Audience insights overzicht geeft een hoop inzicht in hoe en op welke sociale platformen de gebruikers te bereiken zijn die relevant zijn voor mijn geplande promotie.

Sparktoro doelgroep analyse review

Idealiter zou dit dashboard te downloaden zijn als ofwel een PDF ofwel een simpele Excel sheet om te delen of simpelweg te bewaren als reminder. Dit is op het moment helaas niet mogelijk.

Terug naar de lijst

Zoals een aantal keer genoemd, heb ik diverse resultaten aan een lijst Audience analysis toegevoegd en wil deze exporteren. Dit zodat ik in kan gaan plannen welke websites en profielen te benaderen en kan beginnen te werken aan content die ik nodig zal hebben.

Analyse lijst met data

De lijst openend die ik heb samengesteld, moet ik toegeven dat ik lichtelijk teleurgesteld ben.

Ik snap wel dat de data structuur achter de verschillende entiteiten anders is en dat de resultaten daarom in verschillende .csv bestanden staan.

Maar het zou zoveel handiger zijn om simpelweg een enkele lijst met alle data gecombineerd te kunnen downloaden! Toegegeven, dat is dan ook het enige dat tot op heden heeft teleurgesteld aan Sparktoro

Dus hoe zit het met de user story?

Uit bovenstaande kan je hoe dan ook al opmaken dat Sparktoro beschikt over een indrukwekkende dataset. Maar hielp het me om mijn user story af te ronden? Laten we kijken naar de acceptatiecriteria.

  • Weten wie en waar de influencers zijn in mijn veld

Die influencers heb ik zeker weten te vinden. En daar bovenop, weet ik nu ook welke andere online platformen regelmatig bezocht worden door mensen die deze influencers volgen.

  • Weten welke websites te benaderen voor campagnes en gastblogs

Deze zijn deels te halen uit het voorgaande punt, maar volledig uit de complete lijst aan websites. En de lijst van hier weer aan gerelateerde websites. En letterlijk enzovoort, enzovoort.

  • Weten in welke onderwerpen mijn potentiële klanten geïnteresseerd zijn

Deze zouden, in algemene termen, makkelijk af te leiden zijn van de websites die mijn doelgroep bezoekt en de sociale profielen die ze volgen.

Doelgroep content interesse

Maar de lijst aan termen en zinnen die mensen regelmatig delen uit de Audience insights identificeren zeker de onderwerpen die van belang zijn.

Om duidelijk te zijn, dit zijn niet de woorden waar mensen naar zoeken, maar die verschijnen in de posts die ze delen en in hun profielen zelf.

Conclusie?

Concluderend, kan ik zeggen dat mijn user story zeker succesvol afgerond is met behulp van Sparktoro. Zoals ik al zei, zijn er zeker een aantal verfijningen die de gebruikersvriendelijkheid ten goede zouden komen. Maar wat betreft de data er achter, die is op z’n minst indrukwekkend te noemen.

Disclaimer: Zoals aan het begin genoemd, ja, ik heb gratis toegang gekregen om Sparktoro uit te proberen. Nee, ik heb hier geen enkele andere vergoeding voor gekregen. Het is gewoon een vette tool met het potentieel om de lat in online marketing flink hoger te leggen.

Ik kijk dan ook uit naar het moment dat Sparktoro ook in het Nederlands beschikbaar wordt (momenteel ondersteunt het enkel Engelstalige data)!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


5 × = vijf