Home » Social media marketing | De do’s en don’ts in een Twitter strategie

Social media marketing | De do’s en don’ts in een Twitter strategie

Een succesvolle social media strategie voor TwitterOok voor Twitter levert de ene strategie meer op dan de andere. Maar in tegenstelling tot Facebook marketing gaat het hier minder om interactie en meer om versterking van merk boodschappen.

Het merendeel van de interactie vindt namelijk plaats in de vorm van Retweets zo wordt duidelijk uit het onderzoek van Buddy Media(.pdf).

 

 

Hierbij is gekeken naar de volgende metrics:

Reply Rate: aantal reacties als percentage van volgers
Retweet Rate: aantal retweets als percentage van volgers
Engagement Rate: combinatie van replies en retweets in relatie tot aantal volgers

Twitter is Facebook niet

Om nog een tegenstelling met Facebook marketing aan het licht te brengen, vindt de meest intensieve interactie plaats overdag aangezien het medium dienst doet als een bron van nieuws (dit vergeleken met Facebook na 8 uur ‘s avonds).

Wel is voor beide platformen zo dat er gedurende het weekend het meest gebruik van wordt gemaakt. Een andere overeenkomst is dat er voor Twitter betere en slechtere dagen zijn voor retweets en engagement van volgers. En ook hier verschilt het per industrie.

Zo zijn voor mode en kleding zaterdag en zondag de beste dagen, terwijl dit voor entertainment een dag opschuift naar zondag en maandag.

Tweet niet te veel

Een negatieve correlatie bestaat tussen het aantal tweets en de engagement van gebruikers. Kortom, zorg dat je je volgers niet afstompt met één lange stroom aan tweets, maar time je tweets zorgvuldig.

Ook de lengte van tweets hebben invloed op de interactie. Nu is 140 lettertekens al niet veel, maar nog beter zijn de resultaten met minder dan 100 lettertekens.

Verrijk je tweets

Wel is het verstandig een link toe te voegen aan tweets. Tweets met een link krijgen aanzienlijk meer retweets en ook hashtags (#) helpen je tweet viraal te worden. Hierbij moet je wel weer bedenken dat meer dan 2 hashtags een negatieve impact hebben op de interactie. Er is dus een specifieke balans nodig om tot de ultieme tweets te komen.

Net als bij Facebook werkt het overigens goed om afbeeldingen toe te voegen en is een call to action een aanrader! RT of Retweet worden tot maar liefst 12x zo vaak geretweet. Letterlijk het woord ‘Retweet’ werkt overigens weer beter dan de afkorting RT.

Andere ervaringen met Twitter? Laat ze in de reacties achter!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


× 1 = vier

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>