Conversie optimalisatie tests met Google Website Optimizer

Dit artikel betreft Google Website Optimizer dat al sinds 2012 niet langer ondersteund wordt en is enkel als archief bewaard.

Dit keer geen zoekmachine optimalisatie, maar conversie optimalisatie. Het optimaliseren van het percentage bezoekers op je website dat ook daadwerkelijk converteert. En dan converteren in de breedste zin van het woord; een product of dienst kopen, zich inschrijven voor een nieuwsbrief of bijvoorbeeld op een link klikken. Hoe? Door je website te testen. Te testen. En nog eens te testen.

Testen als bewijs voor toekomstig resultatenOm dit te doen zijn er verschillende mogelijkheden. In zekere zin kan de funnel rapportage van Google Analytics al helpen in achterhalen welke fase van je funnel de meeste mensen uitstappen. Die fase nagaan en dan logische aannames doen heeft vaak al verbetering tot gevolg.

Maar wat als je een landingspagina wil testen? Of benieuwd bent naar het effect van een andere font kleur voor je calls to action? En dus echt inzicht wil hebben in wat bezoekers triggert en wat niet. In dat geval is er ook een geavanceerdere tool van Google. Tevens gratis. Namelijk Google Website Optimizer.

Google Website Optimizer helpt je met het testen van volledig verschillende pagina’s via A/B testen en van het fine-tunen van calls to action en losse onderdelen van een pagina via Multivariate testen. Een algemene intro vind je in de startershandleiding.

Conversie optimalisatie met A/B tests

Een A/B test wordt vaak gebruikt om 2 (of meer) varianten van een landingspagina voor marketing campagnes te testen. Dit kan bijvoorbeeld gaan om twee volledige verschillende ontwerpen waarvan je wilt weten welke het best converteert.

Ook wordt A/B testen eerder gebruikt wanneer er relatief weinig verkeer (<1000 page views / week) naar een pagina komt.

De diverse voorbeelden op ABtests.com bieden genoeg inspirate voor wat er te testen valt.

Conversie optimalisatie met multivariate tests

Een multivariate test kan worden gezien als de opvolger van de A/B test. Om het gekozen design (na de A/B test) te optimaliseren voor wat betreft titels, afbeeldingen en bijvoorbeeld calls to action. Ook zonder A/B test kan hiermee een bestaande site uitstekend geoptimaliseerd worden.

Dat “Klik hier” minder resultaat oplevert dan “Blijf gratis en vrijblijvend op de hoogte van het laatste nieuws”, dat is wellicht wel te raden. Maar het verschil in resultaat kan ook minder voor de hand liggend zijn.

Bijvoorbeeld “Blijf gratis en vrijblijvend op de hoogte van het laatste nieuws” en “Gratis en vrijblijvend op de hoogte van het laatste nieuws?”. Beide varianten zijn een optie, maar welke de beste?

Wel is hier aardig wat verkeer voor nodig aangezien pas met zekerheid een winnaar kan worden gekozen bij een groot aantal conversies. Denk hierbij aan meer dan 1000 page views per week.

Google Website Optimizer gebruiken

Om Google Website Optimizer in gebruikt te nemen hoef je in feite maar 5 stappen te doorlopen:

  1. Inschrijven Google Website Optimizer.
  2. Kiezen welk type experiment je uit wil voeren: A/B of Multivariate.
  3. Bedenken wat je wil testen en wat voor jouw website SUCCES definieert.
  4. De oorspronkelijke pagina (A/B) of de testpagina (Multivariate) aangeven.
  5. De variaties kiezen die je in het experiment wil opnemen.

Hierna dien je de JavaScript-tags die je worden gegeven op je website te installeren. Doet iemand anders de installatie dan kan je ook kiezen voor de optie “Uw webmaster installeert en valideert de JavaScript-tags. ”

Voor de A/B test zijn dit er 4 (na de <head>-tag in de broncode):

  • Beheer- en trackingscript: op de oorspronkelijke pagina.
  • Trackingscript: op alle variantpagina’s.
  • Conversiescript: op de conversiepagina.

Voor de Multivariate test komen hier nog paginasectiescripts bij. Deze zet je om de code van de afbeeldingen, titels etc. waarvoor je meerdere varianten wilt testen. Die varianten voer je later in Google Website Optimizer in.

Klik op Opslaan en de eerste resultaten worden binnen enkele uren in je rapportage zichtbaar!

Voorbeeld multivariate test rapportage Google website optimizer

7 Replies to “Conversie optimalisatie tests met Google Website Optimizer”

  1. Hoi Thijs, bedankt voor dit artikel. Je hebt me goed op weg geholpen!
    Ik heb echter nog een vraagje…

    Hoe ga ik te werk als ik de conversie code in feite op een ander domein wil testen? Cross Domain Tracking dus.

    Ik weet niet zo goed op welke pagina ik de conversie code moet plaatsen.

    Beantwoorden

    1. Ha Sascha, goede vraag. Cross domain tracking is inderdaad een goede manier om conversie over meerdere domeinen te meten.

      Even er van uitgaande dat je een multivariate test wil doen, raad ik je aan om een makkelijkere optie te kiezen. Namelijk om een klik op een externe link als conversie te meten. Het gaat hierbij om een virtuele conversie, dus moet de link tag uitgebreid worden met een onclick script. Ook moet een kleine aanpassing aan het tracking script gemaakt worden.

      Google support heeft hier een hele recht-toe-recht-aan uitleg voor op http://support.google.com/websiteoptimizer/bin/answer.py?hl=nl&answer=93181

      Beantwoorden

  2. Bedankt voor je reactie Thijs!

    Ik wil eigenlijk een A/B splittest doen…2 verschillende url’s.

    Kan ik jouw aangedragen oplossing dan ook toepassen denk je?

    Beantwoorden

    1. Ha Sascha, in principe werkt die oplossing voor beide soorten testen als de conversie die je wil meten benoemd kan worden als “verkeer van domein A naar domein B” . Mocht ik het verkeerd begrepen hebben en bedoel je iets anders, let me know.

      Beantwoorden

  3. Complicated 🙂

    Ik zal je even de situatie uitleggen…

    Ik ben een affiliate marketeer. En nu wil ik 2 verschillende sales pages testen op conversie. Daar het uitermate lastig is dat ik geen conversie script kunt plaatsen op het domein van de vendor, dacht ik er goed aan te doen dit dmv cross domain tracking op te lossen.

    Maar als jij denkt dat de klik op een externe link te meten als een conversie ook werkt, ga ik daar mee aan de slag.

    Thanks!

    Beantwoorden

    1. Helemaal helder! Dan zie ik grofweg 2 opties.

      In het geval dat je wil meten welke sales page meer verkeer doorstuurt naar de vendor, dan is het toereikend om te meten welke pagina de meeste clickthroughs genereerd via de gesuggereerde oplossing.

      Als je echt sales cijfers (dus meer dan 1 click verwijderd van de test pagina’s) wil gaan meten, moet je ofwel cross-domain tracking in gaan richten of met de vendor afspreken dat je bepaalde campagne variabelen door gaat geven via de URLs (Google Analytics optie). Mijn kennis van affiliate tracking software is helaas niet toereikend om te kunnen zeggen wat je daarin met campagne variabelen (verschillende voor A en B) kan realiseren.

      Beantwoorden

  4. Okay..top! Enorm bedankt voor alle moeite en ik zal je op de hoogte houden 😉

    Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


drie + = 8