5 gratis Google tools die bijna iedere succesvolle marketeer gebruikt

Online marketing kan vele doelen hebben. Zoals meer bezoekers, nieuwsbrief inschrijvingen, volgers op Twitter of een bestelling van een product of dienst. Ieder van deze doelen vereist dat je jouw doelgroep bereikt. En ieder van deze doelen vereist dat je die doelgroep vervolgens weet te motiveren tot een bepaalde handeling.

En dat is waar onderstaande gratis tools van Google een essentiële rol in spelen. Om én de juiste doelgroep te bereiken én te leren wat hen motiveert om zo jouw conversie te behalen.

Google Analytics

Inzicht in gebruikers dankzij gratis Google Analytics

Google Analytics doet eigenlijk vooral één ding. Inzicht bieden. Inzicht in gebruikers, content en de interactie tussen die twee (Update: met de introductie van (not provided) is het inzicht op detail niveau iets afgenomen).

Met behulp van rapportages (zowel standaard als aangepast), filters, segmenten en doelen en een flexibele interface kan je als eigenaar van een website precies achterhalen wat er goed gaat en wat juist niet.

De implementatie is recht door zee. Met behulp van hetzelfde stukje code op iedere pagina worden de basis gegevens (zoals bezoekersaantallen, verkeersbronnen en populaire content) al inzichtelijk.

Daarnaast biedt Google Analytics de mogelijkheid om funnels (voor e-commerce websites), on-site search, marketing campagnes en gebeurtenissen te meten. Handig als je wil weten hoe conversie te optimaliseren. Of om te ontdekken waar mensen naar op zoek zijn op je website.

Google Search Console (voorheen Google Webmaster hulpprogramma’s)

De kwaliteit van je website inzichtelijk dankzij Google Webmaster hulpprogramma's

De huidige naam doet gelukkig al minder mensen denken dat het hier gaat over iets zeer technisch. Dat is namelijk echt niet het geval.

Vergeleken met Google Analytics helpt de Google Search Console je meer te snappen over hoe je website in de context van Google Search presteert. Hoe vaak je naar voren bent gekomen in zoekopdrachten. Hoeveel andere websites naar je linken. En bijvoorbeeld wat Google denkt dat de belangrijkste onderwerpen zijn die op je website te vinden zijn.

Een extra functie is het aanmelden van een xml sitemap (hier makkelijk te maken). Dit geeft je vervolgens inzicht in hoeveel pagina’s van je website door Google zijn geïndexeerd. Je site aanmelden bij Google zonder Search Console kan ook. Dit biedt helaas minder inzicht op de lange termijn.

Door een enkel HTML bestand te uploaden naar je website of te bevestigen dat je een admin bent van de respectievelijke Google Analytics account is je eigenaarschap al geverifieerd en kan je de informatie gaan gebruiken om je website te optimaliseren.

Google Optimize

Gratis A/B testen met Google Optimizer

Om je website af te stemmen op bezoekers moet je eerst weten wat bezoekers vinden. Van het design, van de inhoud, van functionaliteiten. En om dit uit te vinden zal je het moeten testen.

Google Optimize biedt je de mogelijkheid tot zowel A/B testen als Multivariate testen. Kanttekening: ook Google Analytics heeft een optie om content experimenten te doen. Handig wanneer je de experiment data in Google Analytics wil zien.

A/B testen is handig om te kijken welke van 2 compleet verschillende pagina’s het best werkt. Door bijvoorbeeld de meeste klanten op te leveren of functionaliteiten op de website het best te promoten.

Multivariate testen biedt juist meer inzicht in het wijzigen van onderdelen van een pagina. Wat is het effect van andere afbeeldingen? In combinatie met diverse verschillende teksten? Of zelfs van zoiets kleins als de kleur van een hyperlink?

Het implementeren vereist drie dingen:

  • Een pagina om variaties op te laten zien aan gebruikers
  • Meerdere varianten van (delen van) een pagina om aan gebruikers te laten zien
  • Een pagina waar je wil dat gebruikers naartoe klikken vanaf de testpagina

Qua technische vereisten heb je voor Google Optimize de Chrome browser en Optimize plugin nodig om alle variaties aan te brengen .

Google Ads

Gratis zoekterm volume via Google Ads

Ook voor website eigenaren die niet van plan zijn om betaald te adverteren is Google Ads een handig hulpmiddel.

Google Ads biedt naast het advertentie netwerk namelijk nog iets anders handigs. Het Hulpprogramma voor zoekwoorden met daarin de frequentie van zoekopdrachten. Zowel wereldwijd als lokaal en gecombineerd met de concurrentie die er voor die zoekopdrachten geldt.

Waardevolle informatie die waarschijnlijk geen verdere uitleg behoeft.

Google Mijn Bedrijf

Gratis promotie van je bedrijf op Google Mijn Bedrijf

Zonder het misschien te weten heeft vrijwel iedere gebruiker Google Mijn Bedrijf al eens in actie gezien. Wel eens gezocht naar een pizzeria in de buurt? Of naar de kapper op de hoek?

Dit type zoekopdrachten levert lokale zoekresultaten op met daarnaast een kaart uit Google Maps. Pas veel verder naar beneden of soms pas op de volgende pagina verschijnen de overige resultaten.

Biedt je dus een lokale dienst aan of lever je vanaf een bepaalde locatie je producten, zorg dan dat je je hiervoor aanmeldt. Je kan in je account ook informatie inzien over zaken als:

  • Aantal vertoningen
  • Aantal kliks
  • Meest gebruikte zoekopdrachten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


− 3 = zes