Content matrix. Hoe met gemak originele content marketing ideëen te bedenken.

Als je kijkt naar Google Trends, zie je dat al sinds januari 2012 wereldwijd een constante groei plaats in de interesse in content marketing. Dat is al 7 jaar aan video’s, artikelen, white papers en tweets. Dus hoe zorg je er als content marketeer voor dat je met nieuwe frisse content ideëen komt?

Trend in interesse in Content marketing volgens Google Trends
Trend in interesse in Content marketing volgens Google Trends

Maar laten we eerst eens kijken wat content marketing precies inhoudt.

Wat is content marketing

Kort samengevat is content marketing: Het gebruik van wat-voor-content-dan-ook om producten en diensten onder de aandacht te brengen van een specifieke doelgroep met het doel wat-voor-conversie-dan-ook plaats te laten vinden.

Één opmerking over bovenstaande is dat het begrip van conversie heel breed is. Dit kan een lead zijn, maar ook een like, een bekeken video of een inschrijving voor een nieuwsbrief. Ondanks dat het prima mogelijk is om rechtstreeks sales te genereren, is het bij content marketing vaak zo dat het een indirecte benadering van de doelgroep betreft.

Dan is volgende vraag, maar wat is dan die content?

Wat is content

Tegenwoordig is dit zo’n breed begrip dat het eigenlijk alle online content omvat die indirect het doel heeft klanten aan te trekken. Waar het begon met white papers en infographics, beslaat het vandaag de dag alles van blogartikelen tot video’s, memes tot tweets.

Zelfs influencer marketing vindt voornamelijk plaats d.m.v. content marketing. Door middel van artikelen, foto’s, video’s en social media posts worden in dit geval de producten en diensten onder de aandacht van de volgers van een influencer gebracht.

In theorie kan je zelfs nog verder gaan en ook off line content er bij betrekken. Wat te denken van gadgets, een proefpakket of de geprinte versie van een boek of whitepaper.

Kom maar op met die content marketing ideëen!

Goed. Hoe dus met al die jaren van reeds gecreëerde content nu nog met nieuwe ideëen te komen.

Een content matrix!

Eigenlijk heel simpel, namelijk een combinatie maken tussen twee dimensies die, gecombineerd, tot een nieuw idee leiden. Die twee dimensies kunnen bijvoorbeeld ‘Content type’ en ‘Hoe, wat, waar, wanneer, waarom en wie’ zijn.

Een content matrix met twee dimensies
Een content matrix met twee dimensies

Als voorbeeld heb ik mezelf 10 minuten gegeven om deze in te vullen voor een mode website. Een onderwerp waar ik letterlijk niks van afweet. Hieronder het resultaat.

De content matrix toegepast op een mode website
De content matrix toegepast op een mode website

Als ik verantwoordelijk zou zijn voor een mode website zou ik nu zeker voor een maand aan opties hebben. In 10 minuten. Voor een mij volledig onbekend gebied.

Een ander voorbeeld is voor een blog. Waarbij je de steekwoorden en categorieën als dimensies kiest. Zie hieronder een voorbeeld voor een kookblog. Wederom niet een vakgebied waar ik in thuis ben.

Content matrix voor een kookblog
Content matrix voor een kookblog

Behalve een andere manier om content samen te stellen, brengt het je misschien zelfs op daadwerkelijke toepassingen die je anders niet te binnen zouden zijn geschoten!

Mocht je bovenstaande kunnen gebruiken, vindt je hier de Google Sheet met de info. Wel zo makkelijk toch?

Bonus tip: gebruik een Content marketing kalender

Wat betreft een content marketing kalender, deze is handig om ervoor te zorgen dat je:

  1. met een zekere regelmaat je zichtbaarheid vergroot
  2. de onderwerpen van je content matched met seizoenmatige interesses van je doelgroep
  3. de impact optimaliseert door de timing er van te testen

Hierover later meer. Voor nu veel succes met je eigen content matrix! Benieuwd of je dit een handige tool vindt of dat je het anders aan zou pakken. Ik hoor het graag!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


6 × drie =