Home » 3 keywords tools van Google die je nodig moet gaan gebruiken

3 keywords tools van Google die je nodig moet gaan gebruiken

De waarde van het Adwords Hulpprogramma voor zoekwoorden heb ik toegelicht in 5 gratis Google tools die bijna iedere succesvolle marketeer gebruikt. Voor Adwords campagnes, maar ook voor een algemene indruk van zoekvolume is deze keywords tool onmisbaar.

Maar om gevonden te worden in Google is ook de ontwikkeling in zoekopdrachten van belang. Dat zoekverkeer in Google organisch genoemd wordt is misschien niet alleen omdat er niet voor betaald wordt.

Net zoals het internet evolueert, zo gebeurt dat ook met het kennisniveau en daarmee het zoekgedrag van mensen. En daar zijn o.a. Google Insights en Google Trends handige tools voor.

Keywords uit Google Insights

Google Insights biedt namelijk veel inzicht in gerelateerde zoekopdrachten over tijd.

Voorbeeld van keywords ontwikkelingGoogle insights - Keyword WordPress

In 2004 was de populairste zoekopdracht gerelateerd aan WordPress ‘wordpress blog‘. Kortom, het fenomeen was bekend, maar de meerderheid van de mensen had een algemene interesse. In de stijgers stond ‘movable type’, een alternatief op wordpress, nr. 1.

Nu, in 2011, is de populairste zoekopdracht ‘wordpress theme‘. Oftewel, de meerderheid weet wat een blog is inmiddels. Nu is het meer van belang welk aanbod in themes er is.

Een evolutie in kennis en dus een verfijning van keywords gebruik. Ook de nr. 1 in stijgers ‘wordpress themes 2011′ geeft aan dat de strijd met Movable Type inmiddels gestreden is.

Keywords uit Google Trends

Ook Google Trends biedt een schat aan keywords informatie. Maar dan met de nadruk op demografische kenmerken. Voor het antwoord op de vraag ´Wat houdt mensen waar ter wereld eigenlijk bezig?’.

Google Trends - Keyword WordPressVoortbordurend op het ‘wordpress’ voorbeeld, biedt Google Trends het inzicht dat de top 3 talen waarin op ‘wordpress’ gezocht wordt behoorlijk verandert.

Voorbeeld keywords gebruik wereldwijd

In 2004 was de top 3

  1. Engels
  2. Japans
  3. Spaans

In 2011 was de top 3

  1. Indonesisch
  2. Engels
  3. Tagalog (Taal gesproken op de Fillipijnen)

Voor zowel ontwikkelaars als marketeers geven dit soort signalen inzicht in doelgroepen en markten en helpen verwachtingen managen voor de toekomst.

Keywords uit Google Suggest

Een 3de en wellicht vreemde suggestie voor keywords onderzoek is Google Suggest. Dit zijn de suggesties die Google biedt tijdens het intypen van een zoekopdracht.

Uitgaande van ‘maximum benefit for minimum effort‘,  kan je er van op aan dat mensen gebruik maken van suggesties. Hoeveel sneller is het om op een suggestie te klikken dan om zelf de volledige zoekopdracht in te toetsen?

Juist in lijn met bovengenoemde voorbeeld voor het keyword ‘wordpress’, biedt Google Suggest als eerste optie ‘wordpress themes’. Belangrijk is om dit wel in de gaten te houden, maar niet volledige websites op te baseren. Net zoals zoekgedrag evolueert, gebeurt dit met Google Suggest ook.

Wat het ene jaar een suggestie is, hoeft dat het volgende jaar niet meer te zijn. En je wil niet afhankelijk zijn van dit soort plotsklapse aanpassingen, nietwaar?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


zes + 2 =

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>