3 + 1 keyword tools van Google die je nodig moet gaan gebruiken

“Keyword tools? Maar ik heb gewoon maar een simpele website.” is zelfs vandaag de dag nog een veelgehoorde uitspraak onder website eigenaren en bloggers. De aanname is dan ook dat ze gewoon kunnen schrijven over wat ze nodig of leuk vinden en dat ze daarmee vanzelf wel verkeer ontvangen. Of dat ze er gewoon hoe-dan-ook voor moeten betalen via advertenties.

Helaas is het als gevolg van die benadering, dat er nog altijd teveel waardevolle informatie helemaal niet gevonden wordt. En het enkel de grote, al bekende, sites zijn die meer en meer verkeer naar zich toe trekken.

Laat me voorop stellen dat het er wel om blijft gaan dat je zelf schrijft wat je interessant vindt. Maar hou er rekening mee dat anderen niet altijd dezelfde termen gebruiken om naar iets te zoeken als dat jij gebruikt om iets te beschrijven. Dit is waar keyword tools een waardevolle toevoeging aan je arsenaal kunnen beteken in je speurtocht naar meer bezoekers.

Google Ads Zoekwoordplanner

De waarde van Google Ads voor zoekwoorden heb ik al genoemd in 5 gratis Google tools die bijna iedere succesvolle marketeer gebruikt. Voor het plannen van campagnes, maar ook voor een algemene indruk van zoekvolume is deze keyword tool onmisbaar.

Als voorbeeld zal ik in dit artikel op zoek gaan naar keyword ideeën rondom de term ‘wordpress’. Het populaire CMS waar ook deze site op gebouwd is.

Hoe zoekwoorden te vinden?

  • Om te beginnen log je in en kies je in het menu voor Tools en dan voor Zoekwoordplanner
  • Kies de optie Nieuwe zoekwoorden vinden
  • Typ vervolgens het onderwerp in waarvoor je meer ideeën wilt
  • Selecteer vervolgens boven de resultaten in het menu de juiste Locatie en Taal
  • De resultaten sorteer je op Gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten
  • Bekijk welke zoekwoorden interessant zijn om te overwegen, zowel qua volume als qua concurrentie
  • Vervolgens is het verstandig om nog wel in Google zelf te kijken naar de daadwerkelijke concurrentie die er in de resultaten van de zoekmachine al bestaan, om te bepalen of het haalbaar is je te meten aan die concurrenten
Zoekwoordplanner in Google Ads
Zoekwoordplanner in Google Ads
Nieuw zoekwoord vinden in Google Ads
Nieuw zoekwoord vinden in Google Ads
Taal en locaties instellen in Google Ads
Taal en locaties instellen in Google Ads
Zoekwoord suggesties in Google Ads
Zoekwoord suggesties in Google Ads

En zo ben je al een heel eind onderweg naar het vinden van waardevolle keywords om op te nemen in je volgende artikel. Of misschien naar inspiratie voor een onderwerp dat je nog niet eerder te binnen was geschoten.

Maar om gevonden te worden in Google is ook de ontwikkeling in zoekopdrachten van belang. Dat zoekverkeer in Google organisch genoemd wordt is misschien niet alleen omdat er niet voor betaald wordt.

Net zoals het internet evolueert, zo gebeurt dat ook met het kennisniveau en daarmee het zoekgedrag van mensen. En daar is o.a. Google Trends een handige tool voor.

Keywords uit Google Trends

Google Trends biedt namelijk veel inzicht in gerelateerde zoekopdrachten over tijd inclusief geografische kenmerken. Voor het antwoord op de vraag ´Wat houdt mensen waar ter wereld in de loop van de tijd bezig?’

Voorbeeld van keyword ontwikkeling

Wordpress trend volgens Google Trends
WordPress trend volgens Google Trends

In 2004 was de populairste zoekopdracht gerelateerd aan WordPress ‘wordpress blog’. Kortom, het fenomeen was bekend, maar de meerderheid van de mensen had een algemene interesse. In de stijgers stond ‘movable type’, een alternatief op wordpress, nr. 1.

In 2011 was de populairste zoekopdracht ‘wordpress theme‘. Oftewel, de meerderheid weet wat een blog was inmiddels. Meer van belang werd het welk aanbod in themes er was.

Op het moment van schrijven, in 2018, is de populairste term ‘wordpress how to’, dus mensen gaan meer zelf aan de slag met het bouwen en verbouwen.

Wordpress how to populair in Google Trends
WordPress how to populair in Google Trends

Een evolutie in kennis en dus een verfijning van keyword gebruik. Het is dus verstandig om dus te gaan voor terminologie die vandaag de dag gebruikt wordt en zo goed aan te sluiten bij de behoefte in de markt.

Voor zowel ontwikkelaars als marketeers geven dit soort signalen inzicht in doelgroepen en markten en helpen verwachtingen managen voor de toekomst.

Keywords uit Google Suggest

Een 3de en wellicht vreemde suggestie voor keywords onderzoek is Google Suggest. Dit zijn de suggesties die Google biedt tijdens het intypen van een zoekopdracht.

Uitgaande van ‘maximum benefit for minimum effort‘,  kan je er van op aan dat mensen gebruik maken van suggesties. Hoeveel sneller is het om op een suggestie te klikken dan om zelf de volledige zoekopdracht in te toetsen?

Let op: zorg wel dat je voor deze handeling uitgelogd bent uit je Google account anders krijg je gepersonaliseerde resultaten.

Keywords volgens Google suggest
Keywords volgens Google suggest

Zoals te zien hierboven, biedt Google Suggest als diverse opties waaronder ‘wordpress handleiding’ en ‘wordpress installeren’. Kortom, heb je kennis te delen over het onderwerp, hou je vooral niet in! Belangrijk is om dit wel in de gaten te houden, maar niet volledige websites op te baseren. Net zoals zoekgedrag evolueert, gebeurt dit met Google Suggest ook.

Wat het ene jaar een suggestie is, hoeft dat het volgende jaar niet meer te zijn. En je wil niet afhankelijk zijn van dit soort plotsklapse aanpassingen, nietwaar?

Google Correlate

Met Google Correlate biedt Google een manier om zoekwoorden te vinden die vergelijkbare patronen laten zien in zoekvolume als de term waar je geïnteresseerd in bent.

Zoekwoord correlatie in Google Correlate

Dus in tegenstelling tot Google Trends dat je de data laat zien voor een zoekwoord in de loop van de tijd, gaat Google Correlate op zoek naar zoekwoorden die dezelfde trends in data hebben.

Het zoekwoord ‘wordpress’ geeft in dit geval een meer divers inzicht dan de zoekwoord tools hierboven. Logisch, aangezien het kijkt naar alle zoekwoorden met een vergelijkbare trend.

Onthoud wel dat correlatie nog geen causaliteit betekent. Het kan zomaar toeval zijn dat een zoekwoord een vergelijkbare trend vertoont. Zoals in het geval van ‘wordpress en ‘onderbuik’. Desondanks bieden de WordPress gerelateerde zoekwoorden weer genoeg inspiratie om mee aan de slag te gaan.

Correlatie  wordpress en onderbuik

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


1 + zes =