Home » Twitter gebruiksaanwijzing – Twitteren voor volgers, retweets en meer

Twitter gebruiksaanwijzing – Twitteren voor volgers, retweets en meer

Uiteraard is het op Twitter (zeker wanneer je het voor meer dan enkel privé gebruikt) wenselijk om volgers te krijgen. Als onderdeel van een complete online marketing strategie bijvoorbeeld kunnen sociale media hoe-dan-ook niet meer weggedacht worden. Maar volgers komen niet uit de lucht vallen. Waar dus te beginnen?

Twitter profiel

Twitter background instellenAllereerst heeft het zin om het design van je Twitter pagina aan te passen onder de Design tab van je instellingen. De achtergrond en account afbeelding helpen een duidelijk beeld van je account te scheppen. Naast de standaard thema’s, kan je ook je eigen afbeeldingen uploaden (zie afbeelding rechts, op klikken voor grote weergave).

Het helpt om dit in lijn te brengen met een eventuele website of blog die je beheert. De waarde van een consistente merkbeleving online wordt nog vaak onderschat.

Vul ook de Bio van je profiel in. Je laatste tweets en reacties betekenen namelijk niet veel voor iemand die je niet kent. Dit is de enige plek die je beschikbaar hebt om in zo weinig mogelijk woorden zoveel mogelijk over jezelf te vertellen. Deze komt ook weer naar voren bij Who To Follow voor andere gebruikers.

Volg andere Twitter gebruikers

Het volgen van andere Twitteraars leidt eigenlijk automatisch tot zelf ook volgers krijgen. Mensen volgen namelijk vaak terug. Het is dus handig om andere gebruikers te vinden die jij zelf interessant vindt of die over hetzelfde onderwerp twitteren. En die te volgen. Mensen die je kent, maar ook onbekenden.

Het is vaak zo dat wanneer jij een gebruiker volgt, diezelfde gebruiker ook jou volgt. Laat je niet ontmoedigen wanneer gebruikers dit niet gelijk doen.

Wat te tweeten om Twitter volgers te krijgen

Het idee achter sociale media is dat er interactie plaats kan vinden. Dit is ook hetgeen dat gebruikers aanspreekt. Zie je Twitter account dus niet als een alternatieve RSS Feed waar je simpelweg posts op kan dumpen. Ondanks dat dit erg vergemakkelijkt wordt door applicaties zoals Twitterfeed, is het ook belangrijk om niet alleen je eigen nieuws te twitteren. Enkel product aanbiedingen is logischerwijs ook niet echt bevorderlijk voor de dialoog.

Interessante nieuwtjes van bijvoorbeeld andere websites spreken potentiële volgers aan. Hierdoor wordt je stroom aan Tweets namelijk diverser en snappen potentiële volgers dat de informatiewaarde van de account hoger is dan enkel je eigen website of blog.

Re-tweets voor en door je volgers

Moedig volgers aan om je tweets te re-tweeten. Dit kan je doen door bijvoorbeeld de toevoeging RT Please (niet in iedere Tweet, maar met mate), maar ook worden prijsvragen veel met dit doel ingezet. Het voordeel van retweets is natuurlijk dat meer gebruikers jouw bericht lezen en meer mensen ook doorklikken naar jouw link.

Retweets dankzij humor - LoesjeEen manier om retweets te krijgen is ook door anderen te retweeten. Een goede variatie hierop is het retweeten met een aanvulling. Hierdoor krijgt de Tweet dus de volgende samenstelling <aanvulling> @gebruiker <oorspronkelijke tweet>.

Voorbeeld tweet:

Overzichtelijk! @wordgevonden Twitter gebruiksaanwijzing http://www.thijsvannoort.nl/online-marketi… Over twitteren, #volgers, retweets en #trendingtopics

Als we de theorie van Cialdini volgen, werkt wederkerigheid ook online erg goed. Doe dit niet alleen wanneer ze naar jouw account of website verwijzen, maar ook als ze simpelweg interessant nieuws bieden. En dan dus interessant zijn voor jouw volgers.

Bedenk vooraf goed wat voor anderen de moeite van het delen waard is.

Berichten die ge-retweet worden zijn vaak ofwel nuttig (het weerbericht van @Buienradar.nl), leerzaam (tips over gadgets en software van @Cnet), bijzonder (foto’s, infographics, bijzondere Youtube video’s worden vaak ge-retweet) of grappig (spreuken van @Loesje).

De Loesje spreuk hier boven (op klikken voor grote weergave) heeft bijvoorbeeld 100+ retweets ontvangen.

Hashtags en afkortingen op Twitter

Wat is een hashtag? Hashtag is Engels voor ‘hekje’, oftewel #. Door dit teken voor een afkorting of voor één of meerdere woorden (zonder spaties er tussen) te zetten, verandert de afkorting of het woord in een klikbare link. Door er op te klikken, zoekt een gebruiker naar alle tweets met die afkorting of dat woord op Twitter.

Populaire en veelvoorkomende Twitter hashtags zijn o.a.:

  • #FF staat voor Follow Friday en biedt gebruikers de gelegenheid om andere gebruikers aan te raden om te volgen.
  • #in of #li koppelt je berichten in Twitter aan je LinkedIn profiel zodat ze op beide zichtbaar zijn. Hiervoor moet je dit wel activeren in je LinkedIn account.
  • #twexit gebruik je wanneer je uitlogt van Twitter.
  • #durftevragen is een Nederlandse hashtag die gebruikt wordt om via Twitter antwoord te krijgen op een willekeur aan vragen.
  • #ns #fail is een Nederlandse hashtag die gebruikt wordt om onvrede over de NS te uiten. Vaak bij vertraging en uitval van treinen.

De hashtags met een bovengemiddelde populariteit (vaak tijdelijk en in grote aantallen) worden Trending Topics genoemd. Nederlandse hashtags die wereldwijd trending zijn geweest, zijn o.a. #TVOH = The voice of Holland, #sinterklaasjournaal en #ikgatijdensoudjaarsdag. Wat er op dit moment Trending Topics zijn in Nederland, dat vindt je o.a. op Twirus.com.

Twitter volgers van buiten Twitter

Ook zijn er behalve op Twitter elders online een hoop potentiële volgers te vinden. Koppel je Twitter account dus ook aan je Facebook account, LinkedIn account etc.

In je Twitter profiel kan je je Facebook account koppelen. Wil je Twitter koppelen aan LinkedIn, dan vink je de Twitter icoon op je LinkedIn pagina aan. Omgekeerd, om je berichten van Twitter ook op LinkedIn te laten verschijnen, gebruik je de hashtags #in of #li.

Twitter follow afbeeldingenHeb je een website of blog, voeg dan zeker één van de ‘Volg ons op Twitter’ afbeeldingen toe.

Aanrader: kies één van de herkenbare afbeeldingen die ook door Twitter zelf worden aangeboden (voorbeelden hier rechts). Vanuit usability gedacht match je zo de verwachting van gebruikers.

Populair zijn ook de Twitter widgets die alle Tweets van je account of over een bepaald onderwerp op je website laten zien. Deze hebben het voordeel van informatief zijn, maar hebben ook nadelen.

Waar het namelijk mede toe leidt is dat gebruikers op een link in de widget klikken en weer weg zijn van je website. Daarnaast hebben deze widgets ook impact op de laadtijd van je website, wat weer nadelig is voor zowel de gebruikerservaring als voor ranking in zoekmachines.

Breng tot slot Twitter ook naar de fysieke wereld. Via business cards, flyers, posters of bij advertenties is het handig om ook je Twitter account te presenteren. Mocht je een presentatie aan een klant geven, kan deze informatie ook op bijvoorbeeld de laatste slide geplaatst worden.

Nog handige Twitter tips? Deel ze in de comments!

4 Reacties op “Twitter gebruiksaanwijzing – Twitteren voor volgers, retweets en meer”

  1. celine zegt:

    hoe kan je de geretweette tweets zien die mensen van jou hebben geretweet?

    • Thijs zegt:

      Ha Celine, goede vraag. Afhankelijk van of je instellingen voor Twitter Engels of Nederlands zijn, vind je bovenin het menu de optie Connect of Verbinden. Hieronder zie je zowel of mensen jouw tweets geretweet hebben (en welke) als wanneer mensen jouw accountnaam genoemd hebben op Twitter in een tweet (en dus de tweet zelf).

      Ben je hier verder mee geholpen?

  2. Waarom kan ik mijn ëigen hashtags niet zien in de “hastagtijdlijn”?

    • Ha Rob, de hashtags zijn in principe gewoon voorgeprogrammeerde zoekopdrachten, dus de verklaring valt er in te vinden dat Twitter, in tegenstelling tot Google, niet het streven heeft om alles te indexeren maar om de relevantie zo hoog mogelijk te houden (bron). Hierbij kan het dus gebeuren dat specifieke tweets niet in de resultaten verschijnen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


× een = 7

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>