Home » Google Adsense. Geld verdienen met advertenties op je website.

Google Adsense. Geld verdienen met advertenties op je website.

Later we er maar niet omheen draaien. Iedereen hoopt geld verdienen met z’n website. De één een zakcentje, de ander een fortuin. En Google Adsense is daar een uitstekende mogelijkheid voor. Om je inkomsten van Google Adsense te optimaliseren, zijn er verschillende dimensies die van belang zijn om clicks op advertenties te optimaliseren. Hoe deze voor jouw website te optimaliseren staat hieronder beschreven.

Met Google Adsense geld verdienen met je websiteBedenk wel dat een hoge click through rate (CTR) enkel aantrekkelijk is wanneer ook de pagina RPM (de totale advertentie-inkomsten gedeeld door duizend weergaven) hoog blijft of zelfs stijgt. Anders wordt misschien voornamelijk veel geklikt op goedkope advertenties en ben je juist weer terug bij af.

Blokkeer dus niet teveel advertenties en/of adverteerders en zorg dat voor Google Adsense duidelijk is welke advertentie het hoogste op je pagina staat.

Dit kan je eventueel doen door met een <div> te werken die je direct onder de <body> tag plaatst.

Positie van Google Adsense advertenties op je website

Over locatie van advertenties wordt een hoop gespeculeerd. En terecht. Het werkt namelijk niet op iedere website hetzelfde en niet iedere website staat je toe om advertenties op een bepaalde plek te plaatsen. Ook Google zelf heeft al wat tips voor je klaar gezet.

Wat gegarandeerd werkt?

Advertenties boven de fold. De vouw. Die denkbeeldige lijn die onderaan het scherm loopt. In andere woorden: wat mensen op hun scherm zien zonder te scrollen*. Op ooghoogte. Het is alsof je in de supermarkt staat. Hoe vaak ben je al niet met producten thuis gekomen die je eigenlijk niet nodig had? En merk dan eens op hoeveel van die onnodige producten zich bevonden in je gezichtsveld, op ooghoogte.

*Wat het gemiddelde browserformaat van je bezoeker is, kan je tegenwoordig achterhalen in Google Analytics onder Inhoud > Analyse op de pagina > Browserformaat (rechts in het midden)

Hetzelfde geldt voor advertenties. Je bezoeker is op z’n minst één ding, namelijk lui. Hoe de meeste mensen een website scannen, is door te klikken op de eerste link die het meest lijkt op waar ze echt naar op zoek zijn. Het enige risico dat ze lopen wanneer ze de foute keuze maken? De meest gebruikte knop van iedere browser, de “Terug” knop.

Andere locaties die ook gesuggereerd worden zijn meer afhankelijk van het design van je website:

Advertenties links. Een gebruiker verwacht vaak links iets te vinden in de trant van een menu. Ook zijn we in de westerse wereld gewend aan “van links naar rechts lezen”. Uit gewoonte zal een advertentie dus meer aandacht krijgen dan wanneer deze rechts wordt geplaatst.

Advertenties rechts. Dit lijkt tegenstrijdig met het voorafgaande punt. Dit heeft te maken met het design van je website. Nog steeds maken namelijk veel mensen gebruik van de scroll bar aan de rechterkant. Je kan je voorstellen dat wanneer je met je muis naar rechts beweegt, dat een advertentie die daar naast staat de aandacht trekt.

Advertenties onderaan de pagina. He? Je zei toch net boven de fold? Dat klopt. Maar voor websites waarvan het merendeel van de gebruikers de pagina af scrollen, kan het handig zijn om onderaan de pagina een advertentie te plaatsen. De keuze is tussen ‘omhoog scrollen’, ‘de pagina verlaten’ of ‘ergens op klikken’. Kortom, de sleutel is toch weer luiheid.

Waar voor jou het beste werkt? Test het. Neem alle mogelijkheden in dit artikel mee en bekijk per advertentie wat het beste werkt.

Relevantie van Google Adsense advertenties op je website

Het voordeel van Google Adsense is dat het op basis van je website relevante advertenties laat zien. Maar zoals met elk technisch systeem, vereist ook Google Adsense wat extra controle. Zo zag ik op www.wattedoenin.nl, een website over uitjes en bezienswaardigheden, spontaan een advertentie verschijnen over echtscheidingsadvocaten. Ik kon er niet makkelijk een reden voor verzinnen. Nergens op de website werd er naar scheidingen verwezen en nergens zag ik iets wat er op leek.

Tot ik in Google Adwords keek naar de zoekopdrachten gerelateerd aan echtscheidingen. Hierin kan een adverteerder kijken hoeveel verkeer hij kan verwachten. Afhankelijk van ‘breed’ of ‘exact’ adverteren. En toen viel het me op. “Wat te doen bij echtscheidingen”! Blijkbaar had deze adverteerder dus besloten om breed te adverteren, waardoor combinaties van woorden al reden zijn om een advertentie te laten zien. Ook al ontbreekt het belangrijkste woord. In dit geval dus ‘echtscheiding’.

Google Adsense advertenties blokkerenWat te doen? Blokkeren die hap. Om het maar in mooi Nederlands te zeggen.

Nu is het geen goed idee om teveel adverteerders te blokkeren, want die concurreren om de advertentie ruimte en drijven daarmee de prijs per click omhoog. Maar er zijn dus uitzonderingen. Wanneer de relevantie ver te zoeken is. Of bijvoorbeeld wanneer je een adverteerder ook als affiliate partij op je website hebt. De strijd tussen commissie en CPC kan je hiermee zelf beïnvloeden.

In Google Adsense vind je deze optie onder het menu “Advertenties toestaan en blokkeren”. Blokkeren kan met één van onderstaande opties en afhankelijk van je account kan er zich ook een “Advertentiecontrolecentrum” bevinden waarmee je specifieke advertenties per stuk kan blokkeren.

Adverteerder-URL’s
Hier kan je de URL invullen van een adverteerder die je liever niet meer op je website terug ziet.

Gevoelige categorieën
Hier kan je aangeven dat bepaalde groepen advertenties wel of niet vertoond mogen worden. (Tip: zolang het % inkomsten hoger is dan het % advertentievertoningen kan je ze beter toestaan)

Advertentienetwerken
Hier kan je per advertentie netwerk bepalen of deze hun advertenties op je site mogen vertonen.    Ook hier geldt dat concurrentie de prijs omhoog brengt.

Geavanceerde instellingen
Hier kan je Op interesses gebaseerde advertenties (aanrader), advertenties van derden (aanrader) en social media gerelateerde functies selecteren.

Een aanvullende tip is om gebruik te maken van sectietargeting. In een notendop komt dit er op neer dat je bepaalde onderdelen van een pagina aangeeft waarop Google z’n advertenties moet baseren. Dit is erg handig als je site elementen hebt die op iedere pagina van je website aanwezig zijn en veel content bevatten. Zo kan bijvoorbeeld een menu uit heel veel tekst bestaan, waardoor op vele pagina’s dezelfde advertenties vertoond worden.

Niet handig als een bezoeker juist specifiek op zoek is naar het onderwerp op die pagina, maar een algemene advertentie te zien krijgt.

Vrij simpel te implementeren door om het desbetreffende stuk tekst heen <!– google_ad_section_start –> en <!– google_ad_section_end –> in de broncode te plaatsen.

Vormgeving van Google Adsense advertenties op je website

Wat betreft vormgeving zijn de mogelijkheden met Google Adsense advertenties vrijwel eindeloos. Het formaat van de banners. De kleur van de advertentie titels, linkjes en tekst. Tekst-, afbeeldings- en rich media-advertenties. De font grootte. Noem maar op.

En vervelend genoeg zijn ze ook nog allemaal van invloed.

Zoals al door Google zelf wordt uitgelegd, kan je kiezen tussen Vermengen, complementeren of contrasteren. Kort gezegd, zorg dat advertenties opgaan in de inhoud, deze aanvullen of juiste opvallen. Voor ieder van de opties valt iets te zeggen. En afhankelijk van je website zal je het wederom moeten testen.

Font size, font size en… oh ja, font size

Één aanpassing die ik als eerste aanraadt, ongeacht de optie die je hierboven hebt gekozen, is een grote font size te kiezen. Vergeet even design. Vergeet even stijl. Wat groter is, is makkelijker te lezen. Wat makkelijker te lezen valt, wordt eerder gelezen. Wat gelezen wordt, wordt eerder op geklikt.

Verder is het verstandig om bij hele lichte websites eerst te kiezen voor een stijl die past bij je website. Heb je nou een donkere achtergrond, kijk dan eerst of de contrast optie succesvol is. Voor zover de tips voor het optimaliseren van Google Adsense om echt geld te verdienen met je website.

Heb je zelf ervaringen met het optimaliseren van inkomsten m.b.v. Google Adsense? Deel het hieronder!

7 Reacties op “Google Adsense. Geld verdienen met advertenties op je website.”

  1. Wilco zegt:

    Ik zou wel oppassen met hoe je de adsense blokken plaatst op je website. Laat je het bijvoorbeeld te veel in het menu opgaan, dan het voor 95% lijkt op het menu dan doe je iets verkeerd en loop je een groot risico om te worden gebanned bij google.

    Lees a.u.b. goed de richtlijnen door, wat er zijn een hoop mensen die de laatste tijd zonder pardon worden gebanned.

  2. Coen zegt:

    Ha Thijs, bedankt voor het delen van dit heldere en duidelijke artikel. Hier hebben mensen zeker wat aan, ook goed tips!

    Wat ook goed werkt zijn Adsense blokken 336 x 280 met de volgende op maak:

    1) Titel = #000
    2) Tekst = #333
    3) Link = #000

    Als je nu met de cursor over de advertentie gaat, blijft het zwart ;) en als je dan je website ook inricht in het ‘zwart’ dan zul je de inkomsten zien stijgen.. dat zijn mijn bevindingen..

    Oja.. ik gebruik voor mijn advertenties Arial / Groot lettertype.. mijn website font is ook Arial 14 en tekstkleur is #333

    Hopelijk kunnen de lezers van dit blog hier wat mee, succes in ieder geval!

    Groeten,

    Coen Olde Bijvank

  3. Jeremy Timessen zegt:

    Hoi Thijs,

    Leuk en interessant geschreven artikel. Heb je zelf ervaring met sectietargeting? Ik heb het gisteren aangezet maar ben erg benieuwd naar ervaringen van andere mensen. Levert het bijvoorbeeld meer relevante advertenties en een hogere CPC/CTR ?

    Vriendelijk groetend,
    Jeremy

  4. Calvin F. Wood zegt:

    Een Google advertentie heeft dus betrekking op de inhoud van je pagina. Maar als jouw onderwerp alleen maar betrekking heeft op een zeer specifiek gebied, bijvoorbeeld middeleeuwse volksdansen, neem dan van mij aan dat hiervoor weinig adverteerders zijn en je dus waarschijnlijk nauwelijks Google advertenties op je website zult zien. In zo’n geval zul je je site met wat meer relevante onderwerpen moeten uitbreiden.

  5. Bart zegt:

    Dat van google_ad_section_start lijkt me een goede tip. Wat ik niet snap is hoe je erachter komt welke links de goedkope kliks zijn. Links die 3 cent per klik opleveren zit ik niet echt op te wachten en ik krijg ze er steeds vaker tussendoor.

    • Een beetje een late reactie, maar als ik jou was zou ik eens kijken of andere advertentieformaten niet beter werken. Zo kan je onder de titel eens experimenteren met een Leaderboard (728 x 90) en tussen de paragrafen met Grote rechthoek (336 x 280). Die behoren volgens Google zelf tot de beter presterende advertenties.

      Verder weet ik niet of je ook beeldadvertenties aan hebt staan, anders is dat ook een aanrader om te proberen. Hoe meer advertenties, hoe meer concurrentie aan adverteerders en hoe hoger de waarde van je advertentie ruimtes (en dus clicks).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


8 × 4 =

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>