Conversie optimalisatie m.b.v. de zoekfunctie op je website.

Komisch om naar te kijken, maar minstens zo leerzaam zijn de ‘Shopping online is meant to be easy’ video’s van Google Analytics. Van on-site zoekresultaten tot landing pagina’s en funnels bieden inzicht in de veelvoorkomende ellende die bezoekers ervaren tijdens het doen van online aankopen.

Dit artikel gaat over stap 1 in het doen van online aankopen, het vinden van een product. Kortom, de zoekfunctie op je website. In de woorden van Jacob Nielsen “If the customer can’t find the product, the customer can’t buy it.”.

Website zoekfunctie tips

De zoekfunctie is een dimensie van websites die vaak over het hoofd gezien wordt, wellicht er van uitgaande dat de navigatie toereikend is. Voor veel bezoekers is de zoekfunctie echter de eerste hulplijn waar ze zich aan vastklampen wanneer de navigatie niet aan hun verwachtingen voldoet. Een grote groep bezoekers van ook jouw website kiest er zelfs voor om direct over te stappen op de zoekfunctie en kijkt niet eens naar de navigatie.

Het is dus van belang om de zoekfunctie te optimaliseren. Maar wat betekent een optimale zoekfunctie?

Spelling en woord combinaties

Idealiter weet een bezoeker precies hoe producten of artikelen genoemd zijn op jouw website of in jouw webshop en zoekt precies naar die woordcombinatie. In de realiteit komt dit zelden tot nooit voor.

Het is dus van belang dat de zoekmachine op je website zowel exacte matches toont voor een zoekopdracht als resultaten voor de individuele woorden in die zoekopdracht. Bij voorkeur worden de exacte matches hoger in de resultaten vertoond.

Voorbeeld:

Zoeken naar “Optimaliseer de laadtijd van je website” (zonder aanhalingstekens) op Thijsvannoort.nl geeft je het specifieke artikel op deze website als eerst, gevolgd door artikelen met één of meer van de woorden in de zoekopdracht.

Synoniemen

Ook helpt het om na te gaan welke synoniemen er zijn voor de woorden waar mensen op zoeken. Hierbij kan je ook in gedachten houden wat de functie is van je website, namelijk conversie.

Voorbeeld:

Zoeken naar “boek” zou ook resultaten voor e-books moeten vertonen omdat het een synoniem is en tegelijkertijd een groter product aanbod met zich mee brengt. De kans op conversie neemt hierdoor aanzienlijk toe.

Waar je bezoekers naar zoeken op je website of in je webshop, kan je vinden in Google Analytics onder Inhoud en dan Zoekopdrachten op site. Eerst dien je hier wel de Instellingen voor Zoekopdrachten op site aan te passen. Deze vind je in het Beheerder menu onder Profiel instellingen.

Instellingen zoekopdrachten Google Analytics

Je vult hier de parameter in die jouw website in de URL laat zien na een zoekopdracht. Probeer het maar uit op in de zoekfunctie hierboven, je ziet in de URL jouw zoekopdracht verschijnen, voorafgegaan door ?s=. Hier is s dus de parameter.

Hetzelfde kan je doen voor Categorieën indien van toepassing. Vink hiervoor de volgende optie aan en vul de parameter in.

Sorteerfunctie

Naast het tonen van resultaten, helpt ook de sorteerfunctie je bezoeker om sneller te komen tot het meest relevante resultaat. Zoals ook aangegeven bij Spelling en woordcombinaties is een exacte match van de zoekopdracht uiteraard wenselijker dan een gedeeltelijke match. De meeste websites bieden relevantie dan ook als de standaard sorteer optie.

Daarnaast is het voor een nieuwssite aan te raden om de mogelijkheid te bieden om op datum te sorteren. En net zoals tijd een dimensie is voor nieuws, is prijs dat voor producten. Op een e-commerce website is het dus aan te raden dat je bezoekers de mogelijkheid biedt om te sorteren op prijs.

Misschien denk je dat dit enkel de verkoop van de goedkoopste producten stimuleert, maar neem maar van mij aan dat bezoekers die hoe dan ook wel weten te vinden wanneer ze er echt naar op zoek zijn. En die mensen ben je hooguit aan het irriteren door deze functie achterwege te laten.

Geavanceerd zoeken

Voor grote websites met content in diverse categorieën, biedt een geavanceerde zoekfunctie uitkomst. Bedenk welke logische groeperingen er zijn voor content en biedt de mogelijkheid om daarbinnen te zoeken. productgroepen, onderwerpen van artikelen, doelgroepen zijn enkele van de opties die het de bezoeker van jouw website makkelijker maken om de resultaten te filteren.

Andere tips voor het optimaliseren van de zoekfunctie op websites en daarmee de conversie? Deel ze in de reacties!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


− 5 = twee