Home » Conversie optimalisatie d.m.v. de juiste productomschrijving

Conversie optimalisatie d.m.v. de juiste productomschrijving

Van de soms bijdehante (en grappige) omschrijvingen van Groupon tot de smaakvolle tips van de Albert Heijn en gedetailleerde informatie van Bol.com, succesvolle e-commerce websites weten het. Een goede productomschrijving werkt!

Toch lijkt dit nog lang niet een gangbaar besef. Zo vind je nog steeds, ook bij grote merken, alles van minimalistisch tot simpelweg compleet nutteloze omschrijvingen.

Productomschrijvingen die niet werken

Neem het voorbeeld van Kijkshop die in de omschrijving van een stofzuiger begint met “Uniek stofscheidingssysteem”. Alsof ook maar één iemand weet wat dat is. Of er om geeft. Zou het kunnen zijn dat prioriteiten eerder liggen bij “snel klaar zijn”, “makkelijk op te ruimen” en “geen stofdeeltje ontsnapt aan deze zuigkracht”?

Bij sieraden kiezen ze er vervolgens voor om niet eens een omschrijving toe te voegen. Niet een “diamonds are a girls best friend”. Niet “een hart van goud”. Nee, een opsomming van technische specificaties. Het enige wat dan wel weer de interesse wekt is het EAN nummer. Niet omdat het relevant is. Juist omdat het zo volledig NIET relevant is. Zojuist geleerd dat het hier een Europees Artikel Nummer betreft.

Samengevat, is dat dus waar een productomschrijving niet voor is. Niet om willekeurige product kenmerken op te dreunen. Ook niet om je verborgen creatieve talent eindelijk tot uiting te brengen. En (meestal) niet om je bezoekers te vermaken.

Verhoog conversie met een productomschrijving die vragen beantwoordt

Een goede productomschrijving beantwoord vragenProductomschrijvingen bestaan simpelweg om vragen te beantwoorden. Vragen die voor je klanten relevant zijn bij hun keuze. Vragen over hoe het product iemands leven vergemakkelijkt. Over de voordelen die het oplevert. What’s in it for me? En niet over hoeveel onderdelen er in zitten verwerkt.

Een veel gekozen benadering is om dan maar een zo algemeen mogelijke omschrijving van de klantvraag te bedenken. Zo komen veel vakantie aanbieders op de proppen met “een uniek verblijf”. Wat betreft klantvragen ongeveer net zo nutteloos als vertellen hoeveel ramen er in een vakantiehuisje zitten.

Accepteer eerst dat je wellicht op dit moment niet weet wat die vragen zijn. En ga op onderzoek uit. Een goede plek om te beginnen met je onderzoek is je eigen klantenservice. En dan misschien niet eens de klachten zelf, maar de manier waarop klanten je product of dienst en hun probleem er mee omschrijven.

Een alternatief is om eens één van de vele vergelijkingssites te bezoeken. Hier hebben klanten namelijk de gelegenheid om zowel positieve als negatieve ervaringen in hun eigen woorden te omschrijven. Kortom, hoe een product of dienst hun specifieke probleem wist op te lossen.

Om maar bij het voorbeeld van eerder genoemde stofzuiger te blijven, wordt in reviews juist benadrukt dat het formaat ideaal is voor op een studentenkamer. Je komt overal makkelijk bij en hij neemt waar weinig ruimte in beslag wat betreft opslag. Juist. Zo specifiek is de situatie van een klant en diens ervaring.

Productomschrijvingen en SEO

Een bijkomend voordeel van het hanteren van het taalgebruik van je klanten, is dat dit vaak ook de woordkeuze is waarmee ze online zoeken. Hierbij biedt o.a. Google Automatisch aanvullen een bron van inspiratie. Op basis van veelvoorkomende zoekopdrachten, biedt Google namelijk suggesties waarmee een kijkje in de wereld van gebruikers wordt gegeven. En daarmee in de diverse problemen die een bezoekers probeert op te lossen. Neem gouden sieraden.

Google automatisch aanvullen ter inspiratie voor je productomschrijving


Het combineren er van schijnt onderdeel te zijn van de ervaring.

Google Automatisch aanvullen voor je productomschrijving voorbeeld 2

Ook voor mannen bestaat een specifieke vraag.

Daarnaast is het voor SEO van belang dat je niet zomaar de teksten kopieert van de leverancier / producent. Hierin ben je namelijk niet de enige en ontstaat er dus een situatie waarin meerdere websites dezelfde beschrijvingen gebruiken. Dubbele inhoud kan er in resulteren dat je website volledige uit de zoekresultaten verdwijnt.

Hoe een betere productomschrijving te schrijven

  • Bedenk, voordat je begint met schrijven, op welke vragen jouw bezoekers een antwoord zoeken. Bedenk welke antwoorden hun zal overtuigen. Laat hierbij indrukwekkende vakterminologie achterwege.
  • Structureer je beschrijvingen zodat bezoekers makkelijk de antwoorden kunnen vinden.
  • Gebruik je expertise om je klanten met hun besluitvorming in plaats van agressief te proberen te verkopen.
  • Benoem waarom jouw product / dienst er toe doet en welke voordelen ze erdoor zullen ervaren.
  • Maak beschrijvingen zo lang als ze moeten zijn, maar niet langer. Schrap wollig taalgebruik. Je zal versteld staan van hoe weinig ruimte je nodig hebt om to the point te zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


+ 3 = vier

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>