Home » Wat betekent zoekwoord (not provided) in Google Analytics?

Wat betekent zoekwoord (not provided) in Google Analytics?

In het rapport zoekwoorden van Google Analytics (evt. anders genoemd in andere analytics tools) verschijnt sinds 18 oktober het zoekwoord (not provided). Dit betreft bezoeken aan een website waarvoor de gebruikte zoekwoorden niet vrijgegeven worden. Een gevolg van de wijziging die Google heeft doorgevoerd om zoeken veiliger te maken. Onder andere voor mensen die (met toenemende mate) gebruik maken van onbeveiligde internet verbindingen op publieke locaties geeft Google aan.

Het gaat hierbij om de zoekopdrachten die gedaan worden in Google door mensen die ingelogd zijn in hun Google Account. Denk hierbij aan Gmail, Google +, Google Analytics etc.

N.B. dit geldt niet voor clicks op advertenties van Adwords. Hiervan worden de zoekopdrachten nog doorgegeven. De adverteerder blijft dus in staat om campagnes te optimaliseren.

Wat betekent (not provided) voor jou?

Afhankelijk van het type bezoekers van je website, kan het om een aanzienlijk percentage van je zoekwoorden gaan.

Zo geeft bijvoorbeeld Seomoz.org aan dat het percentage (not provided) van het totale zoekverkeer naar hun website tot 12% is opgelopen. Hieronder zie je voor één van m’n eigen websites dat de aantallen meevallen, dus het heeft ook zeer te maken met de doelgroep van je site.

Zoekwoord (not provided) bezoekers

Heb je voornamelijk bezoekers die veel met internet doen en dus vaak ook meerdere Google producten afnemen dan kan het aantal serieus oplopen. Heb je een meer gemiddelde doelgroep? Met dus ook meer gemiddelde internet gebruikers die minder gebruik maken van alle diensten van Google, dan is de impact van deze wijziging waarschijnlijk beperkt.

Wat kan je er aan doen?

In principe kan je aan deze aanpassing van Google weinig doen. Wel is het verstandig om in de gaten te houden welke impact het heeft. Dit door te kijken wat de verhouding is tussen de zoekopdrachten waar je wel de keywords voor ontvangt en welke dus onder (not provided) vallen.

Daarnaast raadt Google in de aankondiging zelf al aan om aandacht te besteden aan de Webmaster Hulpprogramma’s. Hierin wordt o.a. aangegeven hoe vaak je website naar voren is gekomen per 1000 zoekopdrachten en hoe vaak er vervolgens geklikt is op jouw site. Weliswaar niet dezelfde gedetailleerde gegevens als voorheen, maar zeker een goede basis voor het optimaliseren van je website voor bezoekers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


+ 1 = drie

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>