Home » A/B testen (in WordPress) met Inhoud experimenten van Google Analytics

A/B testen (in WordPress) met Inhoud experimenten van Google Analytics

Wie een website beheert is waarschijnlijk nieuwsgierig naar hoe die website te optimaliseren. Of het nou een blog is of een webshop.

Je vraagt eens een kennis, familie of vrienden om tips, je kijkt eens op het internet. Al met al kom je genoeg tips tegen. Maar welke werkt er nou voor jouw website?

De enige manier om daar achter te komen is door te testen. En toevallig is er een gratis tool beschikbaar die precies dat doet. Inhoud Experimenten in Google Analytics.

Hoe werkt Inhoudsexperimenten van Google Analytics

Met behulp van Inhoud experimenten kan je gemakkelijk een test inrichten voor jouw website. In slechts 4 stappen!

Voorwaarde hiervoor is wel dat je Google Analytics al op je website / blog geïmplementeerd hebt.

A/B testen met inhoudsexperimenten in Google Analytics1. Geef de naam, de duur en het doel op van je test (en op welk percentage van je bezoekers je dit wilt testen)

Hierbij kan je een bestaand doel uit Google Analytics gebruiken of één van de standaard doelen zoals bounces, paginaweergaven en voor ecommerce bijv. opbrengst. Om een winnaar in de test te bepalen, heeft Google Analytics een aanzienlijk aantal bezoeken nodig, dus reken er op dat de test wel 2 weken actief moet zijn.

2. De testvariatie(s) voor je pagina opgeven

Je kan meerdere varianten opgeven voor de pagina die je wilt testen. Om een test variant te maken, zijn er verschillende opties.

Één optie is om het origineel op te slaan via je browser (Pagina opslaan als…). Nadat je in dit bestand aanpassingen hebt gemaakt, upload je het naar je server en geef je de locatie aan in deze stap.

Een andere optie is om in WordPress een nieuwe pagina / nieuw artikel of nieuwe categorie aan te maken (afhankelijk van wat je wilt testen) en de URL van die pagina/artikel/categorie in deze stap aan te geven.

3. De testcode toevoegen aan je origineel

Dat hierbij de optie bestaat om de code aan je webmaster te sturen, geeft al aan dat het vaak als moeilijk beschouwd wordt.

Echter, iedereen met admin rechten tot WordPress kan dit implementeren.

Het gaat er namelijk om dat je in het header.php bestand van je thema een code toevoegt, direct na <head>. Dit bestand vind je onder Weergave > Bewerken (zie rechterkant). Hier zijn diverse if statements voor beschikbaar:

Voor een homepage test
<?php if (is_front_page()) { ?>
***HIER DE CODE TOEVOEGEN***
<?php } ?>

Voor een categorie test
<?php if (is_category( ‘***CATEGORY ID***’) ):?>
***HIER DE CODE TOEVOEGEN***
<?php endif; ?>

Voor een pagina / post test
<?php if (is_post(‘***POST ID***’) ):?>
***HIER DE CODE TOEVOEGEN***
<?php endif; ?>

De post ID achterhalen voor een AB test scriptDe ID van een pagina / post / categorie vindt je door in WordPress naar de overzichtspagina te gaan (bijvoorbeeld alle berichten) en met je muis over de titel van het bericht te gaan. Links onder zie je dan de URL met daarin de ID. Zie hiervoor ook de afbeelding rechts.

Mocht je hierbij de melding krijgen dat Google Analytics de code niet vindt, kan het zijn dat je een cache plugin gebruikt. Uit eigen ervaring weet ik dat je bij W3 Total Cache de optie “Inline JS minification” uit moet zetten, omdat er anders een [DATA] tag om je code heen komt te staan die het testscript breekt.

4. Kijken of alles werkt en de test beginnen

That’s it, je kan je test nu beginnen! Houd er rekening mee dat er enige tijd voorbij kan gaan voordat je resultaten ziet verschijnen. Dit is afhankelijk van het aantal bezoekers, maar kan hoe dan ook enkele uren duren.

Wat te testen in een A/B test

Let op dat je bij het testen via een A/B test niet te veel onderdelen van een pagina aanpast, aangezien het dan moeilijk wordt te bepalen wat de succesfactor was.

Beter is om zo weinig mogelijk aanpassingen per test te maken en opeenvolgend meerdere testen uit te voeren.

Onderdelen van je website die het testen waard zijn, zijn o.a.:
- afbeeldingen (en de positie)
- titels (en de kleur / formaat)
- calls to action (zoals “Inschrijven nieuwsbrief”)
- advertenties (en de positie)
- navigatie

Veel plezier met testen en ben benieuwd naar je resultaten! Heb je andere tips voor het uitvoeren van A/B testen, laat ze hieronder achter in de reacties.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


een × = 5

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>